søndag den 31. marts 2013

Afslapningsdag - INGEN TURE!

Vi sov lidt længe i vores nye ferie-bungalow Villa Jaya (seks dobbeltværelser, hvoraf vi har to af de tre i stueetagen).
Dagen var afsat til ...så lidt som muligt.
Morgenmad i det lille, hyggelige spiseafsnit under bambustaget. Og udvalget er stort set det samme som i Ubud: Kaffe/the/frugtjuice. Scrambled egg, kogt æg eller spejlæg. Toast med smør og marmelade eller omelet. Og så en skål frugtstykker til. Og vi er endnu ikke blevet træt af det
(det er en af de andre danske beboere her: Kristian, der for andet år i træk tilbringer et par måneder på Bali. Han længes efter at åbne menukortet og se helt andre ting til morgenmad;0)

Vi overserviceres af den daglige leder, den lidt rastløse Jinning. Hans familie stammer fra Indien, så han spørger - som så mange andre - ind til pigernes baggrund.
Og han suppleres af et par mandlige hjælpere samt to kvinder, der på skift styrer det lille køkken bag glasruden. Kvinderne hedder begge Ayu, og de tilbereder alle måltider her.

Efter morgenmad til stranden kun få hundreder meter væk.
En lille strand ned masser af små, hvide koralstykker skyllet op på stranden (som vi lavede " Bali 2013"-teksten af på billedet).
Til gengæld ingen andre badende end os. Vi fik testet snorkeludstyret, men Katrine fik lidt panikangst over, om der var krabber i vandet - not - og så var badetiden slut for hendes vedkommende.

Fra fiskerfamiliernes små huse langs stranden fik vi besøg af et par kvinder, der begge ville give massage, flette hår, sælge delfin- og snorkleture, samt sælge diverse, hjemmelavede olier til hud og hår.
Den første kvinde - Mini - virkede relativt desparat. Hun sagde, at familien manglede penge til den ene datters skolegang, som skal betales næste morgen. Lidt svært at forholde sig og lidt svært at vide, om det passer. Men hun tilbyder 1 times massage for 24 dk kr...og det lyder lidt desparat.
I det hele taget er det tydeligt, at det er småt med turister her, dels på grund af lavsæson, dels på grund af den globale finanskrise.
Vi modtager konstant tilbud om ture, mad, shopping, taxi osv.
Det er noget nedtrykkende at tænke over.

Der kom også en smykkesælger forbi den ellers meget øde strand. Han havde "tilfældigvis" også en adoptivdatter og havde "tilfældigvis" også sine smykker med, som han bredte ud på et tørklæde.
"No buying. Ok only look".
Smykkerne var halskæder og øreringe lavet af muslingeskaller og koraller. Ret flotte, tøws a.
Han forærede pigerne et par øreringe hver, og vi købte også et halssmykke til en af vores gode venner (hvem mon?...;0)

PIGERNE TAGER TETEN IGEN
Tilbage ved bungalows'ene. Pigerne gjorde comeback i Partners og kørte os igen ud af brædtet. Så nu fører de 4-3.
Vi spiste af de eksotiske frugter, vi købte forleden på markedet. Sjove, nye, søde smagsoplevelser.

Så gik vi en tur i omegnen og fik købt ny badebikini til Johanne.
Vi spiste sen lunch på en restaurant ved navn "Barcelona", meeeen det borger ikke altid for kvalitet. Vi var de eneste i restauranten, og alligevel ventede vi lang tid i alle faser af besøget.

I morgen kl 06.00 skal vi sejle ud med en af de små både ved stranden for at se delfiner boltre sig langs båden(e).
Det glæder vi os meget til.